Cadeautjes en klantenbinding - hoe moet het wel en hoe zeker niet?

Cadeautjes en klantenbinding

Van de week zat ik op Facebook en een kennis bedankte iemand voor een ontvangen kookboek. Nou spaar ik kookboeken, dus ik was extra alert en in plaats van klakkeloos door te scrollen las ik alle tekst. Het betrof een kookboek uit de serie Zilveren lepel; daar heb ik er een paar van. Ik schreef onder haar bericht iets van: leuk, deze ken ik nog niet. En wat schetste mijn verbazing toen ik een berichtje van de gulle gever kreeg dat er voor mij ook een exemplaar klaar ligt. Hoe tof is dat?

 

De gulle gever is een garage bij ons in het dorp, waar ik de eigenaren van ken. Natuurlijk ken ik hen; ons dorp is maar klein. We hebben een van onze auto’s daar ooit gekocht en mijn lease auto kwam ook bij hen vandaan. Fijne garage met persoonlijke aandacht en nu dit gebaar. Mijn huidige auto is geen Kia, maar dit cadeau helpt wel om een volgende keer ook bij hen te kijken voor een auto.  Oh ja, en ik krijg ook nog een kop koffie wanneer ik mijn boek op kom halen. Hou ik ook van.

 

Hoe anders toen ik pas in een kledingzaak kwam waar de eigenaar, mijn man en ik ooit op dezelfde middelbare school zaten. Hij staat binnen gehoorafstand terwijl ik aan de praat raak met de verkoopster. Zij kende een van mijn kinderen, dus ook onze achternaam viel. Nog steeds geen blijk van herkenning. Ook niet toen het overlijden van mijn man ter sprake kwam, geen knikje. Hoe anders was mijn winkelervaring geweest wanneer hij op me af was gestapt en had gezegd: wat hoor ik nu, is je man overleden? Gecondoleerd. Dat is alles wat hij had moeten doen. Wat een gemiste kans voor hem om klanten te binden. Wat het uitblijven van zijn reactie voor mij betekent? Wat mij betreft heeft hij zijn gunfactor verspeeld. Ik ga wel ergens anders heen, waar ze ook dezelfde merken verkopen en waar ze wel aandacht voor mij als persoon hebben. Zo simpel werkt dat bij mij.